lördag 26 oktober 2013

Nostalgibakning

Ibland blir jag sådär alldeles nostalgisk när jag ser eller hör att någon bakar/lagar sånt som jag åt när jag var yngre. Idag är det min barndomsvän Rebecca som bakat en massa barndomsnostalgi i form av "Sliskisar", som vi kallade dessa geleaktiga skumkuber.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad de heter nu för tiden, men för mig kommer de alltid att heta Sliskisar, haha. Jag minns att vi åt dem titt som tätt och hade dem på discon och när klasskompisarna fyllde år osv. Själv gjorde jag dem inte jätteofta (rättare sagt, min mamma gjorde dem inte jäteofta då hon avskyr att baka) men då och då.

Jag hittade receptet igen och tänkte dela med mig, det brukar vara poppis hos barnen i alla fall!

Ingredienser:
2 msk gelatinpulver + 6 msk kallt vatten
1 äggvita
5 dl socker
1 1/2 dl hett vatten
1 dl kallt vatten
Topping om man vill:
2-3 dl kokos
1 1/2 msk kakao
 
Strössel är ett annat alternativ. Eller så kör man naturellt och blandar i lite karamellfärg i smeten i stället och får gröna eller rosa sliskisar.
 
Gör så här: 
Blanda ner gelatinet i 6 msk vatten, låt stå o svälla i ca 5 min.
Blanda äggvita och strösocker i en stor bunke som du sen vispar allting i.
Lös upp gelatinet i det heta vattnet och blanda sedan ner  gelatinblandningen i det kalla vattnet.
Häll gelatinlösningen över sockerblandningen o vispa sedan kraftigt i ca 25-30 min. Smeten skall vara tjock, blank och fluffig. Vill du ha färgade sliskisar så tillsätt några droppar karamellfärg tills du får önskad nyans. Lite i taget, det är mycket kraftigare färg än man tror!
Vill man ha topping med choklad och kokos gör man så här:
Skaka ihop kokos och kakao (enklast i en plastpåse). Häll hälften av kokosblandningen i en långpanna som är ca 20x30 cm.
Bred ut massan o släta till så att ytan blir slät & fin. Strö resterande kokosblandningen uppe på skumsmeten.
Täck över formen med aluminiumfolie och låt stå i kylen (eller så här års, ute på altanen) ca 2-3 timmar. Skär i fyrkanter eller om du vill ha roligare figurer, använd pepparkaksformar och ta ut olika former! Du kan sedan välja att doppa kanterna i den kokosblandning som finns kvar i formen, så att sliskisen är helt täckt av kokos.
 
Använder du strössel gör du på samma vis som med kokostoppingen. 
 
(Har tyvärr ingen bild på dessa då jag inte gjort dem på åratal. Men det kanske blir av snart, då uppdaterar jag receptet med en bild förstås! )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar