onsdag 23 oktober 2013

Skolfoto

Idag fick jag hem årets upplaga av Lucas skolfoton från Pixybild. HUR besviken blir man när man väntar sig vettiga bilder (de tar rejält betalt, och de ska föreställa vara proffs!) och får hem en bild där sonen har ett plastigt fejksmajl över hela ansiktet, och bilden dessutom är suddig? SUDDIG??

Betalar man närmare 1000 kr för skolfoton så bör man väl kunna vänta sig en viss kvalité på bilderna? Tydligen inte. Jag kan bara konstatera samma sak som en del vänner på Facebook sa, att jag kan nog fota honom bättre själv.

Jag väntar mig inte att man ska få galet fina bilder med perfekt leende och äkta glädje, för att få såna bilder behöver man ha en viss relation med människan man fotar. Men en yrkesfotograf bör åtminstone FÖRSÖKA få till ett ordentligt leende. ÄVEN om han är trött på ungar just då. Det kallas service. 

Lucas är inte lättflörtad när man fotar, han är aningen otålig nästan jämt. Bilden ovan har jag själv tagit i skogen någon minut hemifrån, och den är fan så mycket bättre än skolfotot. Inte bra, men betydligt bättre än skolfotografens bild. Då är jag ändå amatör! (Den är oredigerad dessutom)

Här är ett ÄKTA leende på Lucas läppar. Men han HAR en tendens att fåna sig på bild, kanske har jag fotat honom för mycket som liten, jag vet inte. Men jag blir ärligt talat förbannad när fotografer tror att de kan köra på någon slags löpande-band-metod när man fotar ungar. Men det är väl så, de allra flesta orkar inte klaga eller glömmer bort att skicka tillbaka bilderna när de är missnöjda. Det är helt enkelt så att de flesta betalar för att det kommer en räkning, oavsett om man är nöjd eller inte. Dit hör inte jag.

Jag skulle helt allvarligt skämmas om jag var den som fotat Lucas i år. Efter vad jag hört så var det inte direkt proffsigt, en gubbe som inte ens brydde sig om att en tjej på gruppbilden skymdes till hälften av lärarens huvud. "Proffsigt" värre!
Nej, Pixybild får en fet diss av mig. Och förhoppningsvis av många fler, så kanske de reagerar. Många har inte möjligheten att få fina bilder på sina barn på andra sätt än skolfotona, lagom kul att få bilder som inte är någon möda lagd på ens av en yrkesfotograf då?!

(Tackar verkligen för att Tims dagis inte anlitar några amatörer från ett storföretag, utan använder sig av Aros Foto som är bra på det de gör och ändå lägger ner lite tid på att få bra bilder. Tummen upp för det! )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar