fredag 18 oktober 2013

Massor av planer!

Jag är inne i ett kreativitetsstim tror jag... Idag har jag storstädat i hela hallen, med undantag för att jag inte hann rensa i vår halvhöga bokhylla (på grund av att jag gick för att fråga om en granne hade en mattpiska att låna mig så jag kunde piska vår stora gummerade hallmatta.. det slutade med att jag pratat bort trekvart och hade två prydnadskuddar med mig hem.. hm.) Men detta med att göra i ordning på en plats medför att jag ser potentiella förbättringar hela tiden, vilket är både bra och dåligt.
För att ni ska hänga med lite i vad jag menar, så tänkte jag visa vår hall som den ser ut just nu, idag.




Vi har en del bra lösningar redan nu, men t ex är det SÅDÄR snyggt med en kundkorg i hallen. Praktiskt som fasen, men inte snyggt någonstans. Så den ryker. Likaså den blå plastboxen.
Även skostället ska försvinna (till grovingången där vi också har en hatthylla), och hyllplanet ska sättas över ytterdörren och får där bära ungarnas hjälmar och kanske några skor som inte används (främst Tims små skor..) för dagen. I stället för alla dessa prylar så tar vi sen ut vårt vardagsrumsbord från LEKSVIK-serien på IKEA.

Detta har en liten Heepa gnagt lite på i ena hörnet/långsidan, men det gör inget, vi sågar nämligen av bordsskivan längs med själva mittendelen och ställer den sågade delen mot väggen, efter att bordet målats vitt och har fått lite skydd i form av plastunderlägg på hyllplanen.
Sen sätter vi skor i hålen längst ner och vita korgar (som vi redan har hemma) med "tags" med innehåll.
Förhoppningsvis innebär korgarna med vantar etc att väggkorgen till höger om dörren inte är så överfull heller. Vantar, mössor och annat blir lättare att hålla ordning på, samtidigt som man får en plats att sitta på när man klär sig (ska be min händiga mormor att sy en liten madrass att lägga ovanpå). Ovanför sätter vi ett gäng krokar så skolväskor kan hänga på en bestämd plats, och så att det finns lite fler platser för jackor för gäster.

Vi ska också jaga reda på en hög och ganska smal byrå för att ersätta de TRONES skoskåp som vi har på väggen bredvid köksdörren (syns ej i bild). Dessa skoskåp ska nämligen få flytta upp på Tims rum så att han kan ha en smidig förvaring för ritpapper och annat vid sitt bord när han fått ommöblerat. (Jo, även hans rum är ett pågående projekt...) En byrå sväljer mer saker, och grannen som har det så, har bevisat att det inte blir trångt att passera mellan hall och kök heller.
Det blir till att hänga på Blocket och liknande ställen med andra ord! Men det är lite kul att leta och välja och pyssla ihop ett lite mer trivsamt hem detalj för detalj. Så vad gör det?


1 kommentar:

  1. Vi har en skohylla som påminner om erat vardagsrumsbord. Jättefin tycker jag och tanken är att vår ska bli vit med när tiden finns. :) Gillar ICAkorgen förövrigt. ;)

    SvaraRadera