lördag 19 oktober 2013

Ovana jag

Jag tillhör de där som inte alltid varit jättenoga med källsorteringen, kan jag erkänna. Men nu helt plötsligt känner jag att jäklar, vad mycket saker jag kastat som jag hade kunnat återanvända här hemma, om inte annat så genom att pyssla med barnen.
Det är galet egentligen, vad mycket saker man kan använda om man bara TÄNKER lite.
Eftersom vi gillar att förvara smart, så borde hjärnan ha sagt "stopp, det här kan du göra något av" tycker jag, men inte då. Inte förrän jag googlat runt och sett vad andra gjort.



Saker som jag hädanefter kommer snåla på och försöka återanvända är bland annat...

❤ Glasburkar i olika format. Bra till ljuslyktor, förvaring av småsaker både hängande i locket och stående. Kan också bli fina vaser om man skär av räfflor högst upp t ex.

❤ Äggkartonger. Superbra till att förvara småsaker i lådor eller att göra pyssel med barnen av. En björn med utstickande nos eller nyckelpigor, spindlar och andra smådjur kan också skapas av äggkartonger. Bland mycket annat.

❤ Glasslådor. Nu är vi inga storkonsumenter, men för en tia får man två liter vaniljglass från Ica Basic, vilket också ger en praktisk låda att lägga i byrålådorna, för att på så vis kanske skapa lite ordning i det man lägger i lådorna i stället för att ha allt i en röra. Skäl nog att äta lite mer glass kan jag tycka!

❤ Udda strumpor kan bli söta små gosedjur och strumpbyxor med hål på tårna kan bli långa tusenfotingar eller ormar med hjälp av lite stoppning och nål och tråd. Enkelt pyssel för barn!

❤ Trasiga jeans kan förutom att få tjäna som "lappjeans" till de ännu "räddningsbara" jeansen i samma färg, även bli fina små korgar att lägga småsaker i, även dessa är praktiska att ha i lådor eller badrummet t ex. (Här hittar du en bra guide om du vill göra såna korgar av dem)

❤ Lock till olika burkar (främst i metall) utan vassa kanter, kan man piffa till och få fina glasunderlägg eller ljusfat av. (En guide till ljusfat finns här)

❤ Burkar till ansiktskräm, smink eller kanske vitaminer till människor/djur är ofta i en ganska trevlig storlek för att förvara t ex knappar, nålar, gem eller annat smått i. Diska ur dem och spraymåla och dekorera kanske med någon rolig figur som limmas fast uppe på locket.

❤ Barnens plastleksaker kan vara värda att spara, i alla fall djuren från bondgården, eller de små gubbarna de kan få i kinderägg, små bilar osv. De kan bli bra dekorationer på burkar som jag beskrev ovan, eller så kan man såga isär och använda bara fronten/bakdelen av djuren som krokar på en bräda som man spraymålar (om man vill) och sätter i barnets rum.

❤ Toalett- och hushållsrullar.. å jösses. Jag piskar mig själv rejält för att jag slängt så många utan en tanke på att de kan bli allt ifrån presentförpackningar till raketer eller bilar eller något annat som man enkelt pysslar ihop med barnen. Det finns en MILJON pyssel med dessa rullar. Spara! (Bästa tipset som jag kommer göra ganska snart med Lucas är nog den här "samlarhyllan". Prisvärd är bara förnamnet!)

Det finns massor man kan göra, och därmed också massor att spara på. Det gäller bara att komma in i "pyssel och potential-tänket". Det är lite utrymmeskrävande till en början, men en hel del av sakerna kan ju ganska snart hjälpa till att hålla ordning på något, så det är det värt känns det som!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar