tisdag 12 november 2013

Julklappar i år igen

Det finns inte mycket som jag ogillar så mycket som julklappar. Inte själva givandet eller att få heller förstås. Men just det där att komma på vad man ska ge till folk. Och att hitta det, och helst till ett vettigt pris med.
Jag funderar STARKT på att försöka göra i alla fall några av årets klappar själv, dels blir det lite billigare, och dels vet jag att många av de jag ger klappar uppskattar när man lägger lite energi på det man ger. Hellre en handgjord grej än fem köpta, ungefär.
Så.. vad ska man göra då?

Tja, min mamma tillhör de där som alltid har frukt hemma, så henne funderar jag på att göra en fruktkorg till. Antingen om jag får ihop någon som är flätad (verkar hyfsat lätt faktiskt) eller om jag hittar rätt sorts galgar så blir det en sån som här nedanför, i trä.


Skålar är också något som funkar hemma hos mina föräldrar, och min pappa vill ha ett "femtiotalsrum" så jag tänkte faktiskt fynda några gamla LP-skivor från någon second hand och göra skålar av dessa genom att stoppa dem i ugnen ovanpå en mugg eller liknande. Då smälter de och blir rätt snygga skålar, perfekt för snacksen i baren i det där rummet.


Trolldeg kan man göra fina ramar av, och sätta in bilder av barnbarnen i en egengjord ram är något som jag vet att mamma skulle uppskatta mer än en köpt ram. Göra lite blommor och måla bara så är det klart.


Till barnen kan man göra lampor, myslampa av klädnypor eller en taklampa av snören t ex. Lätt att göra personligt med färg och kanske limma dit lite figurer av trolldeg också.
Lucas kan nog uppskatta en prylhylla även om den är gjord av toarullar, så länge man målar den, och det gör man ju så klart! Och en hemmasydd vetekudde är inte heller fel. Jag är ingen stjärna på att sy, men lite kan jag ändå få ihop, och grannen har en symaskin som jag kan låna.


 Ja.. som ni ser så finns det lite funderingar, och känner jag mig själv rätt så blir det nog troligen både en och flera av dessa saker som hamnar under granen i år :)




2 kommentarer:

  1. Jag köpte på mig lite påbrittmariespyssel för att testa på decopage på ljuslyktor som jag ska sockra invändigt och på ljus. Var inte så dyrt i materialkostnad heller och

    SvaraRadera
  2. Och glasburkar har jag redan hemma ska det även stå. ;)

    SvaraRadera