tisdag 5 november 2013

Skaffa en hobby!

Suck alltså! Det finns en dam här i krokarna som verkligen behöver en hobby, omgående. Nu har hon suttit och ringt till länsstyrelsen och hävdat att en av våra katter har såna tovor att han närmast inte kan röra sig alls.
Han har ett par tussar som kladdat ihop sig på baklåren, det stämmer. Men han har inte problem att röra sig, och vi borstar och tvättar och klipper dessa tovor och sen går han ut och skaffar sig nya. Så har han gjort massor av gånger. Vår långhåriga katt klipper vi varje sommar i "lejonklippning" för att hon samlar på sig tovor trots borstning och klippande så gott som dagligen under höst-vinter-vår. För oss är det naturligt att man tar itu med pälsen och det är något som vi också gör. Men förmodligen ser damen ingen större skillnad eftersom det rör sig om en utekatt som i perioder skaffar nya tovor varenda dag, vi reder ut, han går ut och får nya samma kväll.

En av mina gamla katter, Lazy, får illustrera ungefär hur mina katter brukar se ut i pälsen.

Damen i fråga menar förmodligen väl. Men det blir väldigt fel och missriktat när man skriver lappar och närmast hotar med anmälningar i stället för att föra en diskussion och FRÅGA vad som ligger bakom och hur man kan komma tillrätta med problemet.
Tyvärr är det kanske så som en i stallet brukar säga, att "ju äldre man blir desto mer bitterfitta blir man", och då är det svårt att faktiskt ta reda på fakta, då baserar man allt på åsikter och antaganden i stället. Och det är så osämja och missförstånd uppstår.

Efter att ha pratat med handläggaren på länsstyrelsen så är ärendet nedlagt, utan vidare åtgärd. Jag kommer inte diskutera saken med damen som anmält mig, och jag är inte arg på henne. Men jag undrar i mitt stilla sinne om hon ens förstår att hennes "okynnesanmälning" stjäl resurser från de djur som faktiskt far illa på riktigt, precis som en "okynnesanmälan" där man inte besvärar sig med att ta reda på fakta innan man anmäler någon till exempelvis socialen, också stjäl resurser från de som verkligen har behov av hjälp? Jag kan inte bli arg för att någon bryr sig om barn eller djur. Men jag kan bli otroligt frustrerad över att så många inte bemödar sig om att försöka lösa saker själva eller ta reda på fakta INNAN man anmäler hit och dit.
Det är ett utspritt problem, och det är sorgligt att folk inte kan kommunicera mer än så..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar